Πιλοτική εφαρμογή του Οδηγού “A Hopeful, Healthy, and Happy Living and Learning Toolkit” στο πλαίσιο του προγράμματος MENTALITY
14 Μαΐου 2024
Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα MENTALITY εφαρμόζει πιλοτικά αναγνωρισμένες ευρωπαϊκές πρακτικές που αποσκοπούν στη βελτίωση της ψυχικής υγείας ευάλωτων πληθυσμών.
Στην Ελλάδα, το Ινστιτούτο Prolepsis συνεργάζεται με εκπαιδευτικούς και διευθυντές σχολικών μονάδων για την εφαρμογή του Οδηγού, με τίτλο “A Hopeful, Healthy, and Happy Living and Learning Toolkit”. Η συγκεκριμένη Καλή Πρακτική στοχεύει στην προώθηση της ολιστικής ευημερίας και της προσωπικής ανάπτυξης των παιδιών, παρέχοντάς τους πολύτιμα εφόδια για να έχουν μια ισορροπημένη και αρμονική ζωή.
Η κ. Ναταλία Δασκαλοπούλου, μία από τις εκπαιδευτικούς που αξιοποιεί τα εργαλεία και τις δραστηριότητες του Οδηγού στην τάξη της, μοιράστηκε την εμπειρία της από την εφαρμογή του προγράμματος MENTALITY στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Αλικαρνασσού, στο Ηράκλειο Κρήτης και τη συμβολή του στην ενίσχυση της ψυχικής υγείας των μαθητών.
-Ποια είναι η εικόνα που έχετε μέχρι τώρα από την εφαρμογή του οδηγού «Μια Αισιόδοξη, Υγιής και Ευτυχισμένη Ζωή και Εκπαίδευση/ Οδηγός για Εκπαιδευτικούς» στην τάξη σας;
Θεωρώ ότι ο Οδηγός είναι ένα πάρα πολύ χρήσιμο εργαλείο για κάθε εκπαιδευτικό τόσο για τη διαχείριση της τάξης σε γενικό πλαίσιο, όσο και για την αντιμετώπιση πιο ιδιαίτερων συνθηκών. Περιλαμβάνει πολύ ενδιαφέρουσες και «έξυπνες» δραστηριότητες για τα παιδιά και ταυτόχρονα εύχρηστες και πολύ κατατοπιστικές ως προς τη διεξαγωγή τους από τον εκπαιδευτικό.
Δουλεύοντας τον Οδηγό με τη δική μου τάξη, νιώθω ότι μας έχει βοηθήσει σαν σύνολο στη διαχείριση των συναισθημάτων μας και στις μεταξύ μας σχέσεις και μας βοηθάει διαρκώς στο να χτίζουμε την ψυχική ανθεκτικότητα και να αναπτύσσουμε την δεξιότητα της ενσυναίσθησης. Επιπλέον, λειτουργεί υποστηρικτικά στην επίλυση συγκρούσεων αλλά και στην πρόληψή τους.
Οι δραστηριότητες που προσφέρει ο οδηγός είναι ιδιαίτερα εύστοχες και με το σωστό χειρισμό μπορούν να παρακινήσουν ακόμα και πιο «κλειστά» παιδιά να ενταχθούν στην ομάδα, να νιώσουν ελευθερία να εκφραστούν και να συνδεθούν με τα υπόλοιπα μέλη. Η εργασία σε κύκλο που προτείνεται εξαρχής είναι ιδιαίτερα σημαντική κατά τη γνώμη μου. Με τον τρόπο αυτό βελτιώνεται η λειτουργία της ομάδας και διευκολύνεται και η ίδια η εκπαιδευτική διαδικασία. Επιπλέον, το γεγονός ότι είναι καλογραμμένος, σαφής και αναλυτικός βοηθάει τον εκπαιδευτικό να οργανώσει τη σκέψη του και να προετοιμάσει τις δράσεις του, με αποτέλεσμα και τα παιδιά να ανταποκρίνονται καλύτερα μέσα σε ένα οργανωμένο και ξεκάθαρο πλαίσιο.
-Ποια είναι η ανταπόκριση των μαθητών σας στις ασκήσεις του οδηγού που έχετε εφαρμόσει;
Η ανταπόκριση των μαθητών μου στις ασκήσεις του Οδηγού είναι ιδιαίτερα θετική. Τις αντιμετωπίζουν σαν μια ευχάριστη, παιχνιδιάρικη διαδικασία μέσα από την οποία παίρνουν χρήσιμες γνώσεις. Στα περισσότερα παιδιά αρέσουν οι δραστηριότητες που έχουμε κάνει μέχρι στιγμής και βρίσκουν μέσα από αυτές μια ευκαιρία να ανοίγονται όλο και περισσότερο και να εκφράζουν αυτό που νιώθουν. Ακόμα και παιδιά με πιο «κλειστό» χαρακτήρα, αν και διατηρούν αρκετές επιφυλάξεις στην αρχή, παίρνοντας μέρος στις δραστηριότητες είτε ως ενεργά μέλη είτε ως παρατηρητές, σύντομα αφήνουν πίσω τους δισταγμούς και την άρνηση και ζητούν από μόνα τους να ενταχθούν στην ομάδα.
-Έχετε λάβει σχόλια από γονείς των μαθητών σας σχετικά με την εφαρμογή του οδηγού στην τάξη σας;
Σαν εκπαιδευτικός φροντίζω να διατηρώ μια στενή σχέση με τους γονείς των μαθητών μου, καθώς θεωρώ ότι πρέπει να λειτουργούμε σε μια κοινή γραμμή και φυσικά επιθυμώ και οι δυο πλευρές να είναι ενήμερες για τις συναισθηματικές διακυμάνσεις των παιδιών, τις αλλαγές στη ζωή τους (στο σπίτι αλλά και στο σχολείο) και στη συμπεριφορά τους.
Η ανατροφοδότηση που έχω λάβει από τους γονείς σχετικά με τη διαχείριση κρίσεων στην τάξη, στις σχέσεις μεταξύ των μαθητών, αλλά και στην προσωπική εξέλιξη του κάθε παιδιού είναι ιδιαίτερα θετική και τα σχόλια τους δείχνουν ότι είναι ευχαριστημένοι από την εφαρμογή του Οδηγού. Μάλιστα, με κάποιους από αυτούς μοιράζομαι τεχνικές του Οδηγού που χρησιμοποιώ στο σχολείο και τις εφαρμόζουν και οι ίδιοι στο σπίτι ενισχύοντας τα αποτελέσματα ακόμα περισσότερο.
-Πώς πιστεύετε ότι ο Οδηγός μπορεί να βοηθήσει στην ικανότητα σας να ανταποκρίνεστε στις ανάγκες ψυχικής υγείας των μαθητών σας;
Ο Οδηγός σίγουρα με έχει βοηθήσει αρκετά στη διαχείριση της τάξης και έχει βελτιώσει την ικανότητά μου να ανταποκρίνομαι στις ανάγκες ψυχικής υγείας των μαθητών μου. Είναι ένα εργαλείο που σου προσφέρει τεχνικές και πρακτικούς τρόπους να προσεγγίσεις το συναισθηματικό κόσμο των παιδιών, σου δίνει κατευθύνσεις και πλαίσια για να μπορέσεις να κάνεις πράξη τις ιδέες σου και να ενισχύσεις πραγματικά την ψυχική υγεία των παιδιών. Εφαρμόζοντας τον οδηγό και δουλεύοντας με την ομάδα, πολλές φορές εκπλήσσομαι από την ανταπόκριση, καλούμαι να είμαι πιο ευέλικτη και αποκτώ με το πέρασμα του καιρού περισσότερη εμπειρία στο να ανταποκρίνομαι με καλύτερο τρόπο στις ανάγκες των παιδιών.
-Πώς πιστεύετε ότι ο Οδηγός μπορεί να βοηθήσει την προσωπική εξέλιξη και τη συνολική ψυχική υγεία των μαθητών;
Μέσω των δραστηριοτήτων του Οδηγού τα παιδιά έρχονται σε επαφή με μεθόδους διαχείρισης των συναισθημάτων τους, ενώ με τεχνικές αυτοελέγχου, ενισχύουν την ψυχική τους ισορροπία και ανθεκτικότητα. Επιπλέον, εξασκούνται στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και σε τρόπους διαχείρισης κρίσεων. Η συμμετοχή τους στην ομάδα σε έναν χώρο αμοιβαίας εμπιστοσύνης και σεβασμού είναι επίσης κάτι που βοηθά στην ενδυνάμωσή τους και στην εξάσκηση της ελεύθερης έκφρασης συναισθημάτων. Όλα τα παραπάνω είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την προσωπική εξέλιξη και συνολική ψυχική υγεία των μαθητών και τους βοηθάει να ανταπεξέλθουν στην καθημερινότητά τους αλλά και σε πιο δύσκολες συγκυρίες που μπορεί να προκύψουν.